tisdag 12 oktober 2010

Nämen tjena!

Tur ni håksa! Med den nuvarande läroplanen i finskaundervisningen (språkundervisningen över lag) är det inte konstigt att det finns många 20+, som läst det andra inhemska språket sedan lågstadiet, som inte är trygga nog i sina kunskaper för att kunna kommunicera på finska/svenska. Inte konstigt alls. Jag känner många som gått ut gymnasiet som blir helt ställda när de kommer i kontakt med finskan, och då tror jag att det säger mer om undervisningen än om dem. Jag minns att finskalektionerna i lågstadiet mest gick ut på att böja subjektiv och verb i tre olika former, på sexan lärde vi oss den fjärde böjelsen. Helt sjukt när man tänker efter! Tänk om vi hade varit tvungna att prata på lektionerna istället, då hade vi kanske faktiskt lärt oss nånting där. Istället umgicks jag med finskspråkiga vänner och lärde mig därifrån, med all säkerhet mer än jag nånsin hade lärt mig i skolan.

Läs hela artikeln HÄR

Inga kommentarer: