måndag 18 oktober 2010

Unthinkable

Igår hyrde vi filmen Unthinkable som handlade om en man som konverterat till islam och placerat ut atombomber i tre amerikanska städer. Filmen gick mestadels ut på hur mannen blev arresterad och torterad för att berätta var bomberna fanns. Lite avhuggna fingrar, elchocker och knivar. Medans vi satt och såg på filmen började jag fundera vem som gör dessa filmer och för vem de görs? I vanliga fall brukar jag inte se skräckfilmer eller filmer med mycket våld och elände - det finns det ju redan så mycket av i denna värld.

T.ex. filmen The human centipede, (har inte sett den utan bara hört om den) på nåt vis måste ju manusförfattaren till en sådan film vara jäkligt skruvad. En fullt nomal människa har ju inte såna tankegångar att man kommer på idén att göra en film om en doktor som opererar ihop människor enligt anus-till-mun-principen. Usch fyfan. Tänk bara vilka idéer en psykiskt sjuk människa kan få av såna filmer.

Visst kan jag förstå att folk ser skräckisar och våldsfilmer emellanåt, men överlag - folk som fullständigt älskar att gotta sig i sånt? Que? Rätta mig om jag har fel, eller förklara var charmen i sån skit finns? Jag försöker vara open minded.

Inga kommentarer: