torsdag 28 oktober 2010

Fett torrt!

Jag har i min ungdom varit rätt lyckligt lottad med problemfri hy över hela kroppen. Första året på gymnasiet köpte jag handkräm, trots att jag inte alls behövde det, men för att det doftade så gott och va så trevligt att smörja in händerna i en fet kräm. Som ett brev på posten kom vändningen förra året när det var kallt - übertorra händer. Jag ringde min kära mor, och hälsoguru, och fick några tips jag använt mig av för att motverka att samma sak händer i år. Inga större projekt, utan sånt som kan tillämpas i vardagen.

MOTVERKA TORR HY INIFRÅN:
Huden påverkas mycket av vad vi äter och dricker. Jag har aldrig trott på att skippa fettet i kosten, dels för att hjärnan och kroppen behöver det - dels för att kroppen behöver återfuktning inifrån. När det blir kallare kan man med all fördel ta en matsked olivolja extra varje dag, eller varför inte lite kallpressad kokosolja. Naturliga fetter gott folk! Mycket vatten är och förblir ju det magiska knepet för mjuk hy.

OM FARAN ÄR FRAMME:
Smörj för allt i världen inte in ansiktet/händerna med vattenbaserade krämer när det är kallt ute. Vatten fryser ju, och tänk att utsätta hyn för det. No good. Bra krämer för all del. Vill man så kan man göra en ansiktskräm med varor som de flesta nog har i skåpet, bestående av: 2msk honung,  3 korkar olivolja, 1 äggula och en halv avocado. Fett!

Inga kommentarer: